Aku Marah

Mizly on Marah

SATU kelemahan aku adalah; aku cepat marah. Dulu aku panas-baran, tapi sekarang panas-baran sudah terkawal tapi perangai cepat marah belum berubah. Orang-orang yang penting dan akrab dalam hidup aku memang maklum tentang perangai yang satu ini. Aku menyedari perangai aku ini pun kerana mereka. Sahabat aku Akif dan Cinta adalah dua orang yang pernah memberikan komen yang sama terhadap perangai aku . Mereka kata aku terlampau cepat marah hinggakan kalau aku marah aku seperti orang yang tidak berfikir terhadap tindakan yang diambil dan perkataan yang diucapkan. Syukurlah mereka tegur dan aku memikirkannya semula dan cuba mengubahnya sedikit demi sedikit.

Dulu kalau panas-baran menyala aku akan menjerit, membaling dan membuat apa saja untuk melepaskan amarah itu. Tapi apabila aku sedar itu perangai bodoh dan kebudak-budakan, maka sekarang kalau marah aku pilih untuk diam, ( just carut sikit sikit je.. haha) simpan dalam hati dan luahkannya kepada orang yang aku percaya – selalunya pada cinta.

Kini, tabiat terbaru aku adalah aku suka menyimpan perasaan ketidakpuasan hati aku. Semua ini gara gara untuk mengelakkan aku dari melenting tak tentu pasal. Jadi, bila aku pendam perasaan tak puas hati aku, aku mula emo emo. Semuanya akan tertulis melalui wajah monyok aku. Dari situ aku mula berfikiran negatif dan membuatkan aku rasa ingin melakukan sesuatu di luar jangkaan. Aduh! Banyak betul masalah dalamam aku.

Apa patut aku buat. Kenalan aku cakap luahkan je ape yang terbuku dihati pabila hati itu tidak berpuas hati takut melarat. Hurm Biarlah aku melayan perasaan itu..

ย 

29 Responses to “Aku Marah”

  1. haiyo…. camne yer?

  2. alamak tatot (takut) lah…. dia marah sampai jadi color hijo….. ๐Ÿ˜‰

  3. thafiexq Says:

    chen> aku pun tak tahu..waaa

    suzila> 2 versi huduh! saya marah versi brad pitt.haha

  4. kalau marah.. masuk blog.. tulis apa yang di amrahkan.. pastu kaktiny support atau tambah garam gula pada apa yang thafiexq marah tu.. kita sama2 kutuk dan maki perkara tu sampai boleh ‘gelakkan’ perkara yang thafiexq marah tu.. then.. SETTLE.. leh tido ngan tenang.. try ler.. hihihihi

  5. ahaa…aku pun suka marah…tapi marah aku slalu pada blog…macam kaktiny buat tu..serius shit!! bole rasa lega cuma yg lagi bestnya if org yg kita marah tu pun turut baca apa kita marahkan…lega amat! dan puas ati..pastu jadila..siapa makan cili dia terasa pedas..

    wah wah wah..adik pun turut emo ni..acaner ni..acanerrr

  6. thafiexq Says:

    kaktiny> betul kate kak tiny.. mmg je boleh kite tulis kat blog tapi blog sekrg senang org jejak.. bile kite nk point org tu dia akan tahu.. then how.. waaaa

    mizly> sekrg musim emo.. kang kite wat partition ramai2 mogok suwh adakan hari emo.. hehe kalo mizly rase iru yang terbaik.. BLOGGING lah

  7. nak marah..marahlaa.bagus tuk kesihatan.tp jgn laa baling barang atau bunuh org..

    mama kalo marah..suke bersihkan umah.espc bilik air.bagus kan ๐Ÿ™‚

    bila nmpk umah dah bersih..lega ๐Ÿ˜€

  8. thafiexq Says:

    combi> mama.. marah la.. leh cuci umah saya! yey! hehehe

  9. blog dah ada..so jdkan blog tmpat luah marah

  10. thafiexq Says:

    cinta> iye..

  11. kalau marah luahkan..jangan simpan-simpan..rasa tak puas hati cakap jer sebab kalau simpan kita yang sakit..tapi kalau nak luah tu biarlah beradap..ayat kena power betul-betul.tak perlu tengking o maki hamun..cukup keluarkan ayat yang lembut tapi pedas..tu lah moi amalkan.klu simpan kita gak yg stress.

  12. Ayo,

    sekali hijau daa.

  13. thafiexq Says:

    ahmoi> tu la.. betul gak kata awak.. luah kan.. lontarkannnnn! vokal anda! hehe

    amiene rev> heheh tu versi tak ensem! haha

  14. marah????

    saya pun macam awak jg dl…baran sgt…tp baran tu dah semakin hilang seiring ngan umur…dah bleh control dah…

    skrg klau marah jg lg…saya cuba lepaskan ngan cara tulis kat blog…ngan cara berkongsi citer kemarahan tu ngan kawan2…YM ngan kawan baik saya…citer semuanya kat diorg…tak pun kongsi ngan member umah saya, Ngah Linda tu…dan kalau tak pun, juz berdiam diri, sehingga kemarahan tu cool sendiri…tp, jgn org yg saya marah tu ada depan mata sudah la…klau tak selamat la ko kena ayat pedas ngan power dr saya…yg akan membuatkan org tu takkan cakap lg ngan saya selepas tu…hihihi…dan satu lg, tulis dairi la…lepaskan semua kat situ…sure takde org tau…hihihi…lunyai dairi tu dikerjakan ngan tulisan kemarahku…hihihi…

    so skrg ni, awak pilih la salah satu dr cara diatas…hihihi…moga dapat membantu…ok…senyum, senyum selalu k…

  15. Salam.
    Erm… Pendapat saya mungkin berbeza.
    Marah… Memang bahaya. Bahaya untuk diri (mental dan fizikal), dan juga bahaya utk orang lain. Bahaya utk satu hubungan samada hubungan keluarga, kekasih mahupun kawan… lawan apatah lagi. Jadi kalau tak nak bahayakan diri, cubalah bersabar.

    Menahan marah membuatkan thafiexq (adeh… letih nak eja nama… hehe) memendamkan perasaan, lalu menyebabkan kemurungan. Tak elok jugak tu… Tapi lagi tak elok merembeskan kemarahan itu dengan melulu.

    Ada beberapa petua yg saya belajar tentang bagaimana nak mengawal kemarahan. Mulanya ingat nak tulis sini, tapi nanti panjang sangat. Nanti saya cuba masukkan dlm n3 saya yg akan datang. thafiexq jengoklah blog saya ya…

  16. SalamThafiexq…

    Ish ishh cayalah marah samapai jadi kaler ijau nih, takut akak..

  17. wah2..kena kawal skit beb..actually terlampau menyimpan perasaan pun boleh binasa diri kiter..:)

  18. kalau marah, kou lepaskan jer…peduli apa org leng! paling2 kurang pun dia marah kou balik!…eleh..kalau kou kena marah balik pun sekurang2nya kou dah lepas mendului dia kan…

    ahaksssss……(Aku: Saban hari di belenggu dengan rasa kemarahan dihati!)

  19. hhuhu fiq,bahaya ni kalau dh khwin,larik bini nanti,sebab selalu kena baling..hehe…jgn mare ek..gurau jek..kena belajar control diri,nanti memakan diri,esp after khwin,before khwin ngangguk je sume sb tak camna akibat marah tuh,nanti dh khwin berendam air mata…

    **nasihat ikhlas ni…control suhu kemarahan tuh..selalula cepat2 pegi ambik wuduk bila dh rasa nk marah tuh..***

  20. thafiexq Says:

    kamar hati> mmg blog jadi tempat luahan kan.. waa..

    suara> thnks for the pendapat! saya pasti akan singgah! yey

    akak> hijau ok kan.. xnk plak pink! hehe geli

    fahmi> betul .. tapi aku tak tahu cara nk overcome masalah aku..waa

    cikgooden> marah diri sendri xbest.. xde efect.. hehe

    thekesumreturn> antara pendapat yang bernas… solat….

  21. Masa marah tu try tengok cermin… buruk kan muka orang tengah marah…. so kalau takmo muka buruk jangan marah2 ya..

  22. ISTIGHFAR BANYAK BANYAK K KETIKA MARAH…

  23. ya ampun kalau dah marah…ijou ke jadinya…

    grrrr takut!

    ๐Ÿ™‚

  24. ha.. terkejut tie tgk org hijau ni.. jgnlah marah.. tie takut betul bila ada orang marah. rasa kecil macam tikus lak…

  25. salam thafiexq

    emm tak elok simpan perasaan yg marah tu dalam ati…
    takut nati akan merebak menjadi virus dendam huhu
    luahkan aje kat blog ni… bia la orang tu ke sape pon tahu
    yg kite mrh dan tak suke ngan ape yg dibuat…

    >> istighfar byk2… Insya Allah cepat tenang tau… <<

    eem kalo tu pon tak berkesan… jgn pk lagi sape yg kite mrhkan
    tu… pk tentang lain yg leh wat kite hepi dan tersenyum sendiri…
    watpe la dok pk tentg org yg buat kite mrh… Dia bukan best mcm kite pon…huhu :p

  26. thafiexq Says:

    angah> ha ah la.. eee tak nak la marah.. coz tak berkesan botox gua! hahah

    axim> insyallah…

    eedany> hijau .. nape tak kaler lain ek.. haha

    tie> same la.. kalo kene marah lari cam ayam .. hehe

    manje> insyallah.. thanks for the advice.. mmg betul kata manja

  27. Amarah…salah satu cabang suatu nafsu yang harus dibendung. Nenek DakLan selalu ingatkan… kena bertenang dan fikir utk cari sebab dan musabab. DakLan juga sering pesan pada rakan-rakan supaya tidak terus meluahkan emosi amarah dengan menghamburkan kata-kata kerana tentu akan terkeluar kata-kata yang pedih dan negatif sbb kita nak hilangkan apa yg membelenggu kat minda.

    So, duduk dan tarik nafas. Fikir dulu sebelum berkata-kata. Juga, boleh lempiaskan marah dengan lakukan perkara-perkara fizikal lain seperti kemas umah/bilik, cuci bilik air, basuh kete. Yang penting..kerja-kerja tu mudah.. Just gunakan tenaga dan fizikal…bukan guna minda… ngeh..ngeh..ngeh..

  28. selalu akan terjadi seperti itu.. lebih kurang perangai kamu dan saya.. bila waktunya saya sudah mula menyimpan rasa marah pemikiran saya jadi terbatas.. tetapi dengan caranya saya sudahbanyak berfikir tentang perkara yang membuatkan saya marah.. saya selalu merasakan marah itulah menyebabkan hati saya sakit.. bila saya marahkan seseorang saya selagi boley bercakap dengan lembut dan perlahan.. saya lawan marah saya dengan sungguh2
    allhamdullillah hati saya tenang.. walaupun sikit.. ia memberi saya satu ketenangan yang tak dapat saya ungkapkan.. =)

  29. […] dan Kereta [BACA AKU […]

Leave a comment