Aku dan Nasi Ber Lipas III

Aku mendapat panggilan dari rakan untuk bertanya khabar. Dia tertarik dengan entri aku mengenai Aku dan Nasi Ber Lipas [BACA Bahagian SATU dan DUA].

Kami berbincang mengenai isu ini antaranya mengongsi pengalaman yang menjijikan. Kita akui, ramai daripada rakyat Malaysia kurang masak di rumah sebabkan kesibukan di pejabat menyebabkan ketiadaan masa untuk masak untuk keluarga. Baguslah kepada sesiapa yang mengamalkan sesi tidak makan di luar.

Bila kita makan di luar, tak kira lah di mana pun, kita tidak tahu cara pembuatan dan penyediaannya. Betul tak? Jangan cakap di Hotel 5 Bintang penyediaan makanan kadang kala tidak setaraf dengan bintang yang diberi. Pengalaman kakak aku sendiri menceritakan dia dihidang ais kacang special lah kononnya sebagai pencuci mulut di hotel di Kota Lumpur alih alih di tengah rezeki ada “dragon fly”. huh!

Walaupun kita boleh melihat gred A, B dan C (Bersih atau Memuaskan) terpampang di dingding gerai gerai kebanyakkan tetapi kita masih lagi membutakan mata untuk makan juga di gerai yang mendapat gred yang kurang memuaskan. BANNED sahaja! Banyak lagi makanan di muka bumi ini.

Melalui pengalaman aku juga, makan di gerai di sekitar Serdang bersama sahabat. Minum air tembikai laici dan laici suam. Menghirup.. Sahabat bertanya straw ada bekas gigitan. Arghhh tahukah anda kebanyakkan staw staw di kitar semula. Ini kerana tauke kedai mahu jimatkan kos straw.Adakah itu perkara yang menjijikan!

Ada entri baru yang bertajuk Aku dan Rezeki Bertikus. Akan datang.

9 Responses to “Aku dan Nasi Ber Lipas III”

  1. huu..straw kitar semula? melampau le tokei kedai tu..straw bukannyer mahal sangat pun ishk3

  2. dragon fly? mmm….. i would love to try eat one if they serve it!

  3. aku dulu pung selalu kena

  4. salam.

    kalau diikutkan sejak dari lahir samapai la sekarang ni, memang dah bermacam-macam jenis serangga yang terhidang dalam makanan dan minuman aku. Dan ada juga yang dah termasuk dalam perut ni. kira halal la….

  5. yup…sokong ngan awak thafiexq…
    kadang2 geli geleman bila jumpa benda2 yg tak diingini dlm makanan…
    mak saya selalu pesan….klau kita nak berniaga…nak bg makan kat org…masak tu buat sama macam yg kita masak kat umah…yang kebersihan dan kesedapannya sentiasa terjamin…yg penting sekali halal… (“,)

  6. kalau nampak bintanag tu merayap pun dah menjijikkan apa lagi kalau masuk dalam makanan lagi la..

  7. cik puan kesum Says:

    adei,dh lama tak masuk sini,pening jap nk carik tmpt nk komen.rupanya layout baru.eh pasal artikel yg ada password tuh,author ke je yg buleh baca?org mcm kita,buleh tak?

  8. eh layout baru ke? cun!
    dragon fly tu mmg buat dari cokelat kut? jadi toppings he he.

  9. mm..sy belum pernah ada pengalaman jumpa lipas. tapi kawan dulu, jumpa cicak dalam tom yam. Ewww!

Leave a Reply

