Kesetiaan dan Kejujuran

Aku terdetik untuk mengulas pandangan aku terhadap entri adik angkat aku mengenai isu

do you ever check ur bf/gf hp?” dari blog Yuna. (Anda ke sana ya..)

Bila berucap tentang istilah kesetiaan dan kejujuran dalam perhubungan persoalan yang bermain main difikiran aku adalah di manakah letaknya bahagia? Sebagian orang berpendapat rasa bahagia ditemukan ketika kita mencapai apa yang dicita-citakan, didambakan dengan segenap harap. Tidak jarang juga belakangan kita merasa kebahagiaan yang datang dari terpenuhinya kenginan, agaknya cepat berubah menjadi kegelisahan.

Ketika kita yang berharap agar orang lain menerima kita, maka sesungguhnya kita tidak menerima diri mereka seadanya. Pabila kita merasa sulit untuk menerima dalam hati, maka belajarlah untuk menerima diri kita sendiri yang masih belum bersedia untuk menerima orang lain. (cewah!)

Dalam hubungan, setiap orang bertanggungjawab untuk menjaga hubungan dengan menerima diri dan orang lain dalam hidup kita. Dalam konteks entri Mizly, dia menyatakan supaya mempercayai pasangan sedalamnya supaya tiada perasaaan prejudis yang boleh mengoyahkan sebuah hubungan. (benar!).

Di sebalik kejujuran dan kesetian mahupun kebahagian, bagi aku kita haruslah berhati hati. Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu kita utarakan padanya agar dapat mengurangkan beban yang ditanggung.

p/s aku mempercayaimu.. (i will trust in you)

16 Responses to “Kesetiaan dan Kejujuran”

  1. everybody’s has their own dirty little secret….

  2. utk mengekalkan ‘kepercayaan’ – lebih baik pasangan tidak tahu drpd ‘terlalu tahu’.. kerana adakalanya ‘kebenaran’ terlalu pahit utk diterima.. dan sekali ‘kepercayaan’ punah.. keihlasan mula goyah..

    so.. what ever will be.. will be.. let it be..

    bahagia adalah perasaan.. dan perasaan terlalu subjektif utk ditafsir.. jadinya.. berbahagialah dengan tafsiran sendiri.. k

  3. fuhhh….kacau lg macam ni…berat ni…
    terserah pada pandangan masing2…terima dgn seadanya…setiap kita ada rahsia yg perlu disimpan kukuh hanya untuk diri sendiri…ada yg boleh dikongsi dgn semua…terserah….🙂

  4. lupa plak…mai ambil award kat blog saya tau…🙂

  5. yang penting integrity… perangai kelakar-kelakar takpe..
    kelakar-kelakar dalam konteks ini bermaksud melakukan sesuatu yang agak tak baik (bukan jahat) heee…

  6. hah! lupe nak kasi tau… chantek theme hang!! baru ka?? huhu…

  7. mmg kebenaran amat pahit….

    tapi sampai bila nak idup dalam dunia khayalan sedangkan pasangan anda bermain di belakang???

    anda sanggup?

    saya tidak………

    jadi jgn biarkan hidup anda dibelenggu misteri….

  8. asyik cintan cintun ja…jiwang karat betul a…hikhik…
    saling mempercayai amat2 penting untuk sesuatu hubungan..

  9. trust u too….

  10. saat ini dia mungkin boleh kita percayai… esok lusa belum tentu…. manusia berubah.. dan moga2 kita berubah kepada perkara yg baik2…

  11. cinta itu percaya, jika hilang cinta, hilang percaya, sebaliknya juga begitu…

  12. Salam.

    Dimanakah letaknya bahagia?
    Bahagia diperolehi bila hati kita tenang….

  13. bahagiakah kalau tertipu?
    bahagiakah bila terlalu mempercayai?
    bahagiakah bila kekaseh bermain belakang?
    bahagiakah???

    di mana letaknya kejujuran???
    bila da jadi..baru nak menyesal..

    nasi pun dah jadi bubur mekdi..
    dah tak guna…
    nak tanak kena gak bayar..
    sebab????
    dah makan kan?? confirm la bayar….
    yg penting tax pun ada…

    jadi nak elakkan makan bubur…
    jgn la ragu2 untuk mulakan perangai syait0n itu..
    marilah kita bersyak wasangka…
    kerana sesungguhnya kita tidak lemah!!

    yahh…apa aku merapik ini..ngeee…

  14. thafiexq Says:

    axim> dirty secret tuh xsedap di dengar.. old secret tak pe lah.. waaa

    kaktiny> betul kate kak tiny. berlakulah jujur pada pasangan dan jgn carik pasal. kerana setitik nila abis sebesen. haha

    kamar hati> betul juga.. rahsia tu kalo bertempat oklah.. tapi kalo jenis yg noti2.. saya tak leh trima.. hehe saya dah ambkk!! tq for the award!!!! yeyeyeyey

    suzila> klakar gila setia cinta. ok? tomei tak theme ni.. memenuhi keperluan ISO tak.. hehe

    mizly> misteri… seramm…

    bash> thats y sume orang panggil aku mat cinta.. haha

    cinta> lu

    tasik merah> tu la manusia.. cepat sangat berubah.. aku pun manusia.. kite sume manusia.. same je kan.. hehe

    danielle_corleone> setuju sesangat!!!

    suara> tenang? betul juga.. kalo terlalu tenang.. tak sunyi ke?

    mizly> aduh… sentap! heheh

  15. […] Kesetiaan dan Kejujuran […]

  16. iya emang kalau kesetiaan kadang kala membuat kita harus mengalah sama sobat yang kita sayangi………..!!!
    tapi itu tak membuat aku untuk menjaganya dan mendukungnya dalam hal kebaikan…….!

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: