Cinta Itu Baik

CINTA

Hari ini aku bercura membelek blog rakan dengan nafas termengah kepenatan, fuh.. Mata yang kemerahan ini tidak putus membaca entri dari kenalan bloggers.Minggu hadapan aku bertekad mahu berjumpa pakar memeriksa belakang aku. Menjadi jadi pula sakitnya. Aku lonely untuk 2-3 hari jadi entri kali ini memang bermakna bagiku.. Bermulalah..

Cinta itu baik. Hidup yang baik lahir dari hubungan yang penuh cinta. Cinta itu baik, yang buruk adalah manusia yang tak mampu memahami dan mengerjakan pesan hakikatnya. Cinta itu indah, bijaksana, bersih…yang kotor adalah manusia.

Belajarlah mencintai dengan melepas banyak kepentingan untuk lebih dicintai. Mencintai lebih penting daripada dicintai, dengannya kita dapat belajar untuk lebih menghargai orang lain. (Setuju?) .Tapi mencintai adalah langkah awal untuk dicintai. Jika kita tulus mencinta, maka dengan sendirinya kita akan mudah dicintai orang. Hubungan baik lahir karena cinta yang baik. Perbuatan baik lahir kerena kita menjalani cinta dengan baik.

Apa jadinya jika dunia ini kehilangan cinta? Kerana cinta mengajari bahawa segala hal dapat berharga dan tak pantas untuk disakiti. Ia mengajari kita bagaimana membahagiakan orang lain. Cinta mengajar kita menjalani hidup dengan baik. Cinta pada makhluk hidup, cinta pada keseluruhan semesta, cinta pada Tuhan, akan menjadikan kita manusia terbaik, akan menjadikan hidup dan dunia ini ruang yang tenang dan menyenangkan. Kacau dunia ini jika tak ada cinta.

(Setuju lagi sekali?)p/s Sesungguhnya aku terlalu emo hari ini! hehe

22 Responses to “Cinta Itu Baik”

  1. biar kak ct jadik 1st person nk komen tentang cinta

    bg kak ct,pada usia tobby ni,memang terlalu taksub dgn cinta.bila frust je,rasa mcm diri tak guna la..mcm2 la..tp perlu diingatkn,cinta itu mesti dikawal.

    cinta sebelum khwin,cinta selepas khwin,cinta selepas 2 thn khwin,cinta selepas 5 thn khwin,cinta selepas 10 khwin,semuanya berlainan.bila kita khwin nanti,kita akan mengerti apa itu cinta.bukan saje cinta pada pasangan kita,kita perlu cinta pada mak ayah dia,adik beradik dia,sedara dia so skop ‘cinta’ itu luas.sb itulh nk pilih pasangan hidup mesti ada agama-itu penting dr rupa.rupa itu sebagai tontonan je- tidka menjamin kebahagian pun

    cinta dan khwin itu adalah sesuatu yg berlainan.cinta tuh,kita sayang pada 1 orang je,tp khwin tuh,kita pikul tanggungjawab dan wajib sayang pada semua org yg sayangkn suami/isteri kita.cthnya,sayangkn family pasangan kita mcm kita sayang family kita

    dik!jgn sesekali kecewa kerana cintakn seorg perempuan.adalah hikmahnya kenapa Allah tidak takdirkn kita hidup bersamanya!

    (hish..2x tak pasal akak dh jiwang da…huhu)

  2. thafiexq Says:

    thekesumreturn> betul apa kata anda. mungkin saya masih muda utk menilai apa itu cinta bukan. jawapan anda benar benar membuka mata saya untuk berubah supaya menjadi lebih kuat. thank u..

  3. yeke..alhamdulillah.saya nasihat ni sb saya khwin pada umur 21 thn so lebih memahami erti remaja,cinta dan perkhwinan.

    so jgn bazirkn usi remaja tuh,bila dh khwin,no more da…senyum je tgk budak2 remaja duk santai2.hehe..u dh kena pikul anak da.huhu..hehe..

    **tp memang besh khwin muda ni..but not for men la..**

  4. thafiexq Says:

    muda tuh akak kawin. mmg salute lah!! hehe

    insyallah saya xkan bazir usia muda saya dengan bende ngarut!

    **saya nk kawin mud** hahaha

  5. emmmm jom masuk blog cikguazi hahhahha ku tulis fasal kekasih maya sahabat maya..bacalah ..

    alaaa ko juga sdg dilamaun chenta hahhaha!tengok muka dah tauuuu!!

  6. aku je x sempat chenta thafiex..
    ni yg dok miang nak chenta hahhah!

    gurau jer …thafie berhati dlam bercinta ok..
    ingat sama larangan dengan bunga larangan tau ka??
    tak leh pegang pegang tau ka??

  7. thafiexq Says:

    lawa> saya suke gile entri tuh! sentap! ehehehe baik cikgu!!!

  8. cinta dengan orang tua camne plak? keh3

  9. thafiexq Says:

    cinta> och!! the best!

  10. berdua lebih baik :))

  11. SESUNGGUHNYA BILA BICARA PASAL CINTA AKU JADI BINGUNG!!

    APA ITU CINTA??

  12. thafiexq Says:

    Aleeya> betul!!

    chen> cinta? hingga kini aku pun masih binggung mencari terms cinta itu apa! haha

  13. cinta? penah jadik “bodoh” kerna cinta hehehe

    tapi percayalah – kita boleh hidup tanpa cinta……. lalalala

  14. aduhhh…jiwang lg…jiwa kacau lg…
    cukup, cukup la…kembali pada asal…
    awak masih muda…masih banyak yg bakal dan akan awak tempuhi dikemudian hari nanti…

    cinta kadang indah, kadang membebankan…huhuuh…

    C I N T A…

  15. cinta bukan milik abadi setiap insan, bila musim layu bertandang ia kan layu selepas berkembang.
    manusia takkan mati tanpa cinta, tapi kuasa cinta adakalanya boleh membunuh jiwa manusia. cinta jadikan manusia agung, cinta juga boleh menghumban manusia jadi pengemis paling hina!

    cewah..haha…teringat kata2 ni dalam majalah hiburan dekat 10 tahun lepas, masih tersimpan dalam disc otak.. =)

  16. setujuuuuu…mencintai lebih baik dari dicintai.tapi jika mencintai pada insan yang tak cintakan kita cam nerlak….

  17. thafiexq Says:

    Na> wah! tepat padat! betul dan setuju!

    ahmoi> cinta sesia name nye.. sentap! hehe

  18. Salam…

    Menyintai lebih mudah terluka…
    Dicintai lebih terjaga…

    Cinta tak semestinya berakhir dgn perkahwinan
    Tapi perkahwinan perlu ada cinta, barulah tenang dan bahagia mampu dimiliki… lalu mana yang perlu dmiliki dahulu? Cinta sblm perkahwinan atau cinta slps perkahwinan?

    “Cinta selepas akad menjadikan perkahwinan satu ibadat…”

    Cinta… lain org lain falsafahnya.🙂

  19. thafiexq Says:

    salam> betul ! dan ouch! hehe

  20. cinta dengan orang tua, memang membahagiakan. tapi hakikat sebenarnya akan tercipta dan terurai tatkala cinta itu memakan diri kita

  21. thafiexq Says:

    kerana> cinta itu buta kan?

  22. da orang ckp cinta itu buta,
    sebab itu, perlukan orang yang celik untuk guide…

    mcm pepatah Sam soon, kalau tak nak sakit sebab cinta, so jangan jatuh cinta…
    tapi, cinta pada pencipta lebeh baik. coz, cinta pada pencipta tak kan pudar, layu atau hilang bah kan basi…kalau pada manusia, pepaham sendiri la mister toby oi…bikin panas ati saja…

    sekian terima kasih…

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: