Orkid OH! Orkid

Orkid oh Orkid.

Bukan aku maksudkan Orkid di dalam cerita Sepet lakonan Sharifah Amani tetapi sejenis pokok yang di katakan salah satu tanaman hiasan yang amat popular di Malaysia, dengan iklim yang panas dan lembap sepanjang tahun, Malaysia merupakan tempat taburan hidup orkid liar yang mencapau ribuan jenis.  

Orkid amat popular di tanam dikalangan pengemar flora di Malaysia kerana pelbagai aspek seperti saiz, struktur, dan warna yang perlbagai. (cantik!) 

Ibu bapaku seorang pengemar Orkid sejak 2006 lagi. Mereka mengumpul dan menjaga bunga Orkid dari seluruh Malaysia tidak lokek menghabiskan ratusan ringgit hanya untuk sepasu Orkid. Ya, cukup menarik apabila terdapat ribuan kacukan Orkid yang ada di Malaysia. Nama pun pelik pelik. Yang menarik perhatian aku adalah jenis kacukan Orkid yang diberi nama Abdullah Ahmad Badawi. Hehe .. 

 Melihat warna dan jenis Orkid di hadapan rumah aku rasa tenang terlupa akan kesibukan yang akan mendatang sampainya aku di Kota Lumpur.  

Aku pulang rumah baru baru ini terpegun dengan keindahan Orkid yang menjalar dari pasunya. Bapa aku menceritakan satu persatu fakta dan cara untuk menjaga orkid supaya sihat. Penjagaan orkid memang sukar kerana mereka memerlukan cahaya dan kelembapan yang sesuai untuk hidup. 

Bapa aku berhasrat untuk membuat kacukan sendiri orkid belaanya kerana beliau pakar dalam bidang sebegini. Ibu aku pula akan memberi baja kepada Orkid orkidnya mengikut jadual yang di tetapkan.  Kini orkid lebih mudah di dapati di gedung pasaraya seperti Carefour dan Tesco. Pendapat bapaku, lebih baik membeli Orkid atau bunga bungaan dari Nursery kerana bungaan di situ lebih sihat dan terjamin. 

Indah melihat orkid!

( Anda pengemar bunga?)

14 Responses to “Orkid OH! Orkid”

  1. waaa…cantiknyer orkid2 dia….

  2. thafiexq Says:

    ahmoi > tu la.. banyak sampai xvuleh parking kete.. hehe

  3. Salam, amat menarik orkid2 itu

  4. the next kacukan… ku li.. ahaks

  5. Salam thafiexq…

    Cantiknya bunga2 orkid nie..

    Terima kasih sudi singgah keblog
    Akak yg tak seberapa tu..

    Akak

  6. thafiexq Says:

    kamato > thanks .. penatla nk jaga kata parent

    tasikmerah> ku li? narik gak.. Mi Nyak? hehe

  7. salam kenal..
    orkid ni kena tanya orang rumah la hehe

  8. thafiexq Says:

    zino> orang pompuan mmg pengemar bugaan bukan?! muahaha

  9. salam…
    wah orkid tu…bestnyer…cantik sgt…
    mak saya pun suka orkid…dah banyak orkid dok bergantungan kat umah tu… :)
    semuanya cantik2…
    orkid ni pun macam baby gak…perlu dijaga & dibelai…ihihihiih…

  10. thafiexq Says:

    akak> best la blog akak. no prob

    kamar hati> saya pun macam baby juga.. wakaka geli

  11. kaktiny merupakan ‘pompuan’ yang ‘alah’ dan kalah – tak minat langsung pada bunga.. (ruginya aku.. untung laki aku.. takyah hadiahkan bunga.. chessss)

  12. thafiexq Says:

    kaktiny> save budget!!! muahahhaa

  13. Very nice blog banyak orkid yg cantik2 nak jual?Sya pun minat sangat2

  14. cantiknnya akid akak ni saya suka le

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

