perigi duit

Duit duit dimana kau duit!

Makan pagi kadang kala aku puasa. Terus sahaja makan tengahari. Busuk busuk abis 6 ringgit. Kiranya satu hari perbelanjaan untuk makan mungkin 10 dan ke atas. Kalau hendak hitung, duit tidak pernah cukup. Seolah olah poket seluar aku sentiasa tiris dan duitnya berciciran di sepanjang jalan.Hampir setiap hari aku merungut tidak cukup wang. Itu ini aku pinta.

Tidak dapat aku bayangkan bila seseorang itu sudah berkeluarga. Banyak perbelanjaan, barang dapur, bil bil bil, hutang hutang hutang , barang anak, makan minum .. arghhh cukup cukup! Bak kata orang barat “dollar is king”. Kalian merasakan Ringgit itu kasorga? Era kini, manusia mengejar kemewahan.. mencari gaji beribu.. Aku tergeleng geleng kepala sambil melepaskan nafas keras. Adalah aku seperti itu?

Dentist sebulan seratus ringgit. Toiletry sebulan tujuh puluh ringgit. Makan minum bergantung. lain lain? Loan Pa & Ma* memang tak cukup. Kalau aku merengek nk duit mula lah telingaku akan mendengar ceramah agama percuma. Lebih baik aku berdiam diri sahaja.hehe Kejap je. Lagipun dah lali ngan semua itu. haha
Bagusnya tentang diri aku, aku lebih berdikari. Kalau rasa kertas dah nak abis aku bekerja. Setidak tidaknya aku menerima upah membuat assignment dari kenalan dari Universiti atau kolej. haha. Lumayan tu. hehe
Then adalah job sikit sikit yang boleh menampung perbelanjaan harian aku.
Boros? Hurm.. Mungkin.. tapi itu semua adalah kepuasan bagi aku. Mungkin sesetengah orang tidak faham mengapa aku berbelanja beratusan ringgit hanya untuk sehelai baju. Menghabiskan puluhan ringgit untuk makan di restoran itu . Sebelum aku keluarkan wang untuk itu semua, aku akan membuat planning sepertimana kalian membuat perkara yang sama bukan? Kalau aku benar benar suka aku akan pasti untuk dapatkanya.
* loan Pa & MA = papa & mama
p/s cari dan terus mencari.. praktikal minggu hadapan.. bersedia? sudah pasti!

3 Responses to “perigi duit”

  1. bagus bagus…crik partime usaha sendiri.

  2. thafiexq Says:

    cinta>tq

  3. bukan senang nak cari duit

Leave a Reply

